fredag 4 november 2011

Sol, sjal och stor tröja

Så här blev det tredje paret pulsvärmare, nu blir det inte fler på ett tag:

Igår började jag, efter tre modiga andetag, på min swallowtail. Det har inte blivit många varv ännu och igår, just som jag belåtet tänkte att maskorna gick jämnt ut på slutet av stickan så upptäckte jag att jag stickat fel på förra mönstervarvet - men dumt nog så att det ändå gick jämnt ut. Efter att ha tagit upp det, och det var ju ändå rätt korta varv, har jag nu högtidligt bestämt mig för att inte_sticka_fel_mer! :-/ Ja, men beslutet kanske kan översättas till några grundregler för denna sjal:
1. sticka inte sent på kvällen
2. sticka i dagsljus
3. sticka inte framför tv:n

Är i alla fall väldigt glad över att jag kom igång, det blir mjukt och lätt och fint.

Utöver sjalen har jag förstås en del ufo:n men också sonens stora tröja. Den känns inte precis som ett ufo, även om den är unfinished, utan den känns mer som work-in-progress. Jag har nått avmaskning för ärmen på bakstycket och det visar sig gå ganska bra att sticka även om det är stort och tungt. Jag stickar fram och tillbaka på rundsticka - det underlättar mycket. Och så sitter jag lite lätt bakåtlutad i soffan, skjuter fram magen lite och låter all tyngd hamna där. Får inte mer ont i nacken av detta än av andra stickningar.

Nu ska jag i alla fall rusa ut på en promenad medan solen lyser...

4 kommentarer:

  1. Swallowtail är väldigt vacker, faktiskt det första mönsterstickade jag gav mig i kast med. Har blivit lite mer sedan dess...
    Talade med en "guru" och designer i stickning (kommer dock inte ihåg vad hon heter) och hon sa att "There is no such thing as a lace shawl without mistakes. Just do the best out of it when you find out it went wrong..."

    SvaraRadera
  2. Tack, det är ett superbra citat - det muntrade upp mig betydligt! Ja, det är inte mitt allra första mönsterstickade, men nästan: det är åtminstone det första större arbete jag gett mig på med spetsstickning.

    SvaraRadera
  3. Jag har ju stickat sista varven på mitt stora schabrak till kofta och märkte att enklast gick det om jag, som du säger lutade mig lite bakåt och stickade väldigt nära där den låg. Det vill säga lite lägre armföring än normalt.
    Söta handledsvärmare!

    SvaraRadera