torsdag 20 oktober 2011

Sjalar, Regina och svåra val

Äh, det är inte så allvarligt, det där med de svåra valen - det är mer en lätt vånda över vilken rolig stickning som jag ska ägna mig åt. Jag började på min (första) sjal, en vinröd i mjuka Cashmerino för ett tag sen, antagligen har jag uppfunnit hjulet på nytt men det var roligt att hitta på lite mönster själv, utifrån spetsmönster jag stickat förut.

...men idag kom detta ljuuuuvliga garn från Manos:

En sjal ska det bli, denna gång efter beskrivning. Någon som har något tips på en bra det-är-första-gången-jag-stickar-en-hel-spetsmönstrad-sjal-beskrivning? Något vackert men lättstickat alltså.

Sen har jag Regina nr 2 nästan klar, den sitter och torkar på en boll och framför ligger början på ett par vantar med ett mönster från Lettland (för att passa maskantalet fick jag ta bort de typiska lettiska kanterna så nu är det kanske inte så lettiskt längre) och indisk tumme - också kul att sticka.

Ikväll får jag veta vilken baby-kofta jag ska sticka till en som fått syskonbarn och i veckan som kommer får jag förhoppningsvis 17 m tyg som jag lovat att sy fodral av (typ madrassfodral, men till isoleringsmaterial) så då får jag ägna mig åt det och lägga de här andra åt sidan en stund. Undrar förresten vart garnet till den stora tröjan till sonen tagit vägen?

Strålande sol och knallblå himmel - ut på promenad så får vi se sen vilket handarbete det blir!

5 kommentarer:

  1. Men hallå! Nu blev det nästan lite läskigt....har du tittat här? http://cecilias-sida.blogspot.com/2011/03/sjaltrasket-lockar-och-ler.html
    Har inte vi fallit för samma garn i samma nyans ytterligare en gång?
    Som mjökfibergarnet?
    http://cecilias-sida.blogspot.com/2011/06/mjolksjal-fo.html

    SvaraRadera
  2. Ojdå! :-D Jo, mjölkfibergarnet hade vi också köpt i samma färgställning. Du har bra smak, du! :-)

    SvaraRadera
  3. Mmmmmmmmmmmm, de där färgerna, mums:))

    SvaraRadera
  4. Men hallå, igen!
    Du stickade den där bebiskoftan; you've got what it takes! :-D
    Om du bara har en härva blir det troligen inte en jättesjal hur hålig du än gör den men en tokigt vacker och skön scarf.
    Ishbel, Swallowtail, Cascading leaves,Shetland triangel, Vernal equinox...go for it but do it in English!

    SvaraRadera
  5. Swallowtail it is... men jag har en Dröm nu också, jag vill sticka en Aeolian shawl, men det verkar snäppet svårare... tror jag

    SvaraRadera