söndag 16 oktober 2011

Min första...

KAL (står det för knit-along?) och min första stickbeskrivning på engelska. Hm, det kändes lite knöligt precis först, men man vande sig snabbt. Särskilt när jag hade hittat den här suveräna ordlistan, med förkortningar på svenska och engelska.

Det här var jätteroligt, så kul att se hur olika mössan Regina blev i olika garner och färger! Själv valde jag rött och vitt till min första (för det var vad jag hittade i garnlagret). Den blev så här:


Garnet är Viking Superwash, 100 % ull. När jag stickat en liten bit ångrade jag färgerna men när jag stickat en bit till började jag ändå känna mig nöjd.

Gjorde ännu en dykning till i garnlagret och kom upp med två gröna nyanser i filtgarn, så nu blir det en mössa till i samma modell.

För den som undrar finns mini-KALen hos Okej då

Den gröna blir liksom lite mildare, men det var svårt att fotografera så det blev rätt färg. Lite grönare än på bilden skulle jag nog säga.

Får sticka på flitigt för jag vill ha den färdig innan garnet till sonens tröja kommer en bit in i veckan. Det ska bli en stooor tröja (han är 194 cm lång, sa jag det?) och med flätor. Det var en hel evighet sedan jag stickade flätor så det blir spännande. Passade på att känna mig tvungen att köpa små flätstickor i KnitPro och gladde mig mycket när de kom i fredags.

Lyckades för övrigt ha sönder en av mina rundstickor igår. "Någon" hade lagt ifrån sig den helt slarvigt i soffan just där jag klev för att komma åt persiennerna. Just som jag kände hur något knäcktes under foten tänkte jag att egentligen ska man nog se sig för innan man sätter ner fötterna... Blä. Ska försöka limma den med karlssons klister, går det så går det.

Ytterligare en underbar höstdag har dragit igång här utanför - bäst jag går ut och njuter.

4 kommentarer:

  1. Åh vad du är kreativ. Så läckert. Och visst är översättningslistan bra. Den har jag haft väldigt god hjälp av. Är nästan bättre på att läsa engelska stickbeskrivningar än annat...

    SvaraRadera
  2. Ååh vad fina dina mössor blir! Det kanske blir fler för mig också. Vad bra att du börjat sticka på engelska. En hel värld av stickmönster öppnar sig! Lycka till med sonens stora tröja.

    SvaraRadera
  3. Tack Prizilla! Ja, översättningslistan är jättebra - fast jag har nog en bit kvar till att läsa engelska stickbeskrivningar så bra. Siktar till att börja med på att känna mig någorlunda bekväm med de vanligaste uttrycken.

    och tack Medea! ja, jag har hunnit ta ett litet försiktigt varv på Ravelry och där kan man ju bli sittande en bra lång stund och bara titta. Härligt!

    SvaraRadera
  4. Jättefin Regina!
    Min blir lila och grön, snart på en blogg nära dig! :-)

    SvaraRadera