måndag 24 oktober 2011

Klidd och kladd och tändsticksaskar

Hela helgen har jag försökt komma på det där uttrycket "minne som en..." - ja, som en häst fast tvärtom. Jag kan inte ens komma på uttrycket. Försöker med lite olika varianter: minne som en dammtuss, minne som en fluga, minne som en... näe. Jaja, det är inte hela världen. I alla fall har jag haft en produktiv helg. Stickade färdigt min lettiska vante - dvs bara en än så länge. Det var här minne som ett plommon kommer in, det gäller att jag skyndar mig att sticka nr 2. Baksidan är randig och lite suddig tyvärr (klarare på riktigt :-).
 

Påbörjade också ett riktigt dubbelstickningsprojekt (bara provat tidigare). Jag klarar inte att hålla en tråd på varje finger utan kör med båda trådarna på pekfingret och det fungerar bra, men tyvärr kladdar det röda garnet så att det vita blir lite rosa. Trodde Bianca var ett kvalitetsgarn... Nåja, nu är då frågan om jag ska avbryta eller om jag ska hoppas att det vita blir helvitt när man tvättar den sen? Tål att funderas på.

Blev också klar med sjalen efter eget mönster... mjukaste cashmerino och djupt vinröd:

Däremellan roade jag mig med att sy några tändsticksasksbilder till julbutiken och klidda och kladda fast dem med hjälp av Karlssons klister. 


Hade besök av några som ville beställa en babykofta, gjorde en sgf-städning (störst går först) så jag vågade släppa in dem och det var väl pretty much vad jag ägnade mig åt...

2 kommentarer:

  1. wow, man kan ju konstatera att du i alla fall inte varit sysslolös! Roligt att göra lite olika grejor. Tyvärr har jag själv lätt för att fastna när nånting blir bra och tål att upprepas. Då måste jag prova i olika färger och mönster och det tar tid att gå lös på nästa projekt då.
    Mycket snygga saker gör du.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag är nog lite tvärtom då, för jag tröttnar rätt så fort och kommer på nya idéer. Därför brukar jag sticka båda vantarna/sockorna på en gång numera för annars riskerar jag att bli stående med en... :-)

    SvaraRadera