söndag 2 oktober 2011

En orm om halsen

har jag inte, utan en halsduk i brons och guld om man så vill. Annars i gult och brunt. Snabbstickad med tappade omslag. Har alldeles dille på tappade omslag just nu...

Stickade först en lilamelerad tubhalsduk (ringhalsduk) i slätstickning med liten mönsterstickning som dekoration, men hittade sedan en beskrivning med dubbla tappade omslag så jag stickade en till i det lila garnet. De blev väldigt olika måste jag säga, men härliga på varsitt sätt. Den slätstickade är mjuk och varm, den med de dubbla tappade omslagen är ännu mjukare och mer fluffig.

Meleringen i garnet betedde sig också ganska olika i de två halsdukarna. Den fluffigare blev mer randig, den slätstickade mörkare.





I fredags bakade jag både vetebröd, mjuk kaka OCH småkakor och på lördag morgon åkte jag och hälsade på mamma, försedd med fikabröd och ett gott humör. Fast humöret hängde lite med huvudet när jag kom fram för det var världens dimma, bara tjock mjölk runt mig, och det var tröttsamt att vara så extra uppmärksam hela tiden. Alltså, uppmärksam brukar jag vara när jag kör bil, men nu var man ju tvungen att hela tiden vara beredd på att det skulle dyka upp en lastbil eller bil helt nära framför mig om jag kom i kapp någon. 

Hur som helst så var vi härligt slöa resten av dagen, jag stickade på ett par rosa sockor, alldeles vanliga, och där satt vi bara och pratade större delen av dagen. Mamma hade en artikel om olika nya material som soya-garn, banangarn, garn av japanskt papper bland annat. Spännande!


Brukar sticka båda sockorna eller vantarna på en gång på mina magiska (!) rundstickor, men är inte helt vän med sock-stickningen för jag hamnar lätt fel runt hälen när jag har båda på gång på en gång. Så jag tog en i taget denna gång.

Nästa par ska jag sticka från tån i stället, det kanske funkar bättre?

Funderar på ett par gula vantar till ormen också, tror det gula garnet räcker, och så vill jag sticka en dubbelstickad mössa och har påbörjat en spetsstickad barnkofta i mjuk gammalrosa färg - fast den ser fasligt stor ut? Hm. Jag tyckte jag gjorde ett bra litet stickprov, men kanske inte. Har några andra saker jag borde göra klart också, en grön halsduk, en svart tubis, några sockor och vantar... ojoj. Får nog klara av några av de påbörjade sakerna innan jag börjar på något mer nytt nu. 

1 kommentar:

  1. Fin orm! :-)
    Tappade maskor är kul för det går liksom dubbelt så fort, nästan. Har stickat en kofta i det en gång.

    SvaraRadera