onsdag 28 september 2011

Projekt halkskydd

Stickade sockor kan vara farligt hala, både för små och stora fötter och nog tyckte jag det var lite kul att hitta halkskydd på flaska. Nu har jag svettats en del över det här projektet och kan bara konstatera att övning kanske ger färdighet och tillräcklig övning har jag inte fått ännu...

Inas idé om mallar utskurna i plast kändes väldigt lovande, men halkskyddsvätskan blev liksom lite kladdig när ytspänningen skars mot kanterna. Det får blir frihand, tror jag, men det kräver sin kvinna. Garnet gör liksom motstånd också, och sänder upp små illasinnade trådar som gör att man kommer ur spår eller att flaskspetsen fastnar lite och sen gör ett hopp.

Dessutom blev den gräddvita varianten lite rosabrun - kan det ha varit för att solen sken in genom fönstret på sockorna medan halkskyddet torkade? 

Den gula sockan är för övrigt stickad på två stickor. Först stickar man baksidan av skaftet, sedan undersidan av sockan, vänder vid tån och stickar tillbaka samtidigt som man stickar ihop i sidorna. Väldigt fiffigt för den som inte tycker om att sticka runt. Beskrivning finns här: Sticka sockor på två stickor

Får nog träna vidare på det här med halkskyddet - det värsta är ju att jag måste träna på stickat material så det är med ett djupt andetag jag öppnar flaskan över ett par nystickade sockor. Nåja, inte så djupt, det luktar ganska illa ur flaskan så jag försöker snarare att inte andas. Åtminstone inte genom näsan.

Medan jag skriver det här kommer jag på vad som får bli nästa övning: mina nystickade yoga-strumpor kan nog behöva halkskyddas! Det är visserligen varken tå eller häl på dem, just för att jag ska få bra grepp mot min nya vackra yogamatta. Kliar i fingrarna att testa, men i så fall kan jag ju inte ha sockorna ikväll. Något annat? Någon som vill ha sina sockor halkskyddade?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar